Askerlik Sebebiyle İşten Ayrılanlar Kıdem Tazminatı Alabilir mi?

Askere Giden İşçi Kıdem Tazminatı Alabilir mi?

İş hayatında her gün birçok zorlukla mücadele etmek zorunda kalan işçinin, bu çalışmaları karşısında elde ettiği en önemli haklarından birisi kıdem tazminatıdır. İşçi, iş kanununda düzenleme altına alınan belli şartları yerine getirmesi halinde kıdem tazminatına hak kazanmaktadır. Bu şartları kısaca “iş kanununa göre işçi sayılmak, iş sözleşmesinin belirsiz süreli olması, en az bir yıl çalışmış olmak ve iş sözleşmesinin haklı fesihle sona ermiş olması şeklinde şöyle sıralayabiliriz.

Kurt Hukuk Bursa kıdem tazminatı avukatı olarak; hukuki destek ihtiyacınız varsa bizlerle iletişime geçerek uzman Avukat kadromuzdan hukuki destek alabileceğinizi belirtmek isteriz.

Kıdem tazminatında uygulanacak usul ve esaslar mülga 1475 sayılı İş Kanunu’nun halen yürürlükte olan 14. Maddesinde düzenleme altına alınmıştır. Buna göre iş kanununa tabi işçilerin hizmet akitlerinin muvazzaf askerlik hizmeti dolayısıyla feshedilmesi halinde işçinin işe başladığı tarihten itibaren hizmet aktinin devamı süresince her geçen tam yıl için işverence işçiye 30 günlük ücreti tutarında kıdem tazminatı ödenir. Bir yıldan artan süreler için de aynı oran üzerinden ödeme yapılır.

Bu düzenlemeden de gayet açık ve net bir şekilde anlaşılacağı üzere askerlik hizmeti nedeniyle işten ayrılan kişi çalıştığı iş yerinde en az bir yıl çalışma süresini doldurduysa kıdem tazminatına hak kazanacaktır.

Askerlik Sebebiyle İşten Ayrılanlar İhbar Tazminatı Alabilir mi?

Askerlik hizmeti nedeni ile işten ayrılan işçi; kıdem tazminatına hak kazanmasına rağmen ihbar tazminatına hak kazanamaz. Bununla birlikte işçisi askerlik sebebine bağlı olarak işten ayrılan işveren de ihbar tazminatı talep edemez. Dolayısı ile askerlik nedeni ile işten ayrılmalarda gerek işçi açısından gerekse de işveren açısından ihbar tazminatının oluşmayacağını söyleyebiliriz. Bu konu ile ilgili örnek Yargıtay içtihadı şu şekildedir:

“İhbar tazminatı, belirsiz süreli iş sözleşmesini haklı bir neden olmaksızın ve usulüne uygun bildirim öneli tanımadan fesheden tarafın, karşı tarafa ödemesi gereken bir tazminattır. İhbar tazminatı, iş sözleşmesini fesheden tarafın karşı tarafa ödemesi gereken bir tazminat olması nedeniyle, iş sözleşmesini fesheden tarafın feshi haklı bir nedene dayansa dahi, ihbar tazminatına hak kazanması mümkün olmaz. İşçinin 1475 sayılı Yasanın 14. maddesi hükümleri uyarınca emeklilik, evlilik, muvazzaf askerlik gibi nedenlerle iş sözleşmesini feshetmesi durumunda ihbar tazminatı talep hakkı bulunmamaktadır. Anılan fesihlerde işveren de ihbar tazminatı talep edemez.” (Yargıtay 9. Hukuk Dairesi 2017/11087 E., 2019/13276 K. sayılı kararı)

Bursa kıdem tazminatı avukatı ile hukuki destek ihtiyaçlarınız için Kurt Hukuk ve Danışmanlık Bürosu olarak hizmetinizdeyiz!