İhbar Tazminatı Nedir? İhbar Tazminatının Şartları Nelerdir?

İhbar Tazminatı Nedir?

İhbar tazminatı gerek işçinin gerekse de işverenin haklarını koruyan bir kurumdur. Belirsiz iş sözleşmesini sonlandırmak isteyen taraf İş Kanununun 17. Maddesinde yazılı sürelerle karşı tarafa sözleşmeyi feshedeceğini bildirmelidir. İş sözleşmesini feshetmek isteyen tarafın bahse konu sürelere uymaksızın iş akdini feshetmesi nedeniyle karşı tarafa ödemek zorunda olduğu tazminata ihbar tazminatı denir.

Kurt Hukuk Bursa ihbar tazminatı avukatı olarak hukuki destek ihtiyacınız varsa bizlerle iletişime geçerek uzman Avukat kadromuzdan hukuki destek alabileceğinizi belirtmek isteriz.

İhbar Süreleri Ne Kadardır?

4857 sayılı İş Kanunu’nun 17. Maddesine göre iş sözleşmesinin feshedileceği aşağıdaki sürelere göre önceden karşı tarafa bildirilmelidir. Bu süreler şu şekildedir:

• Hizmet Süresi 6 Aydan Az Sürmüş İşçi İçin: 2 Hafta (14 gün)
  • Hizmet Süresi 6 Aydan 1,5 Yıla Kadar Sürmüş İşçi İçin: 4 Hafta (28 gün)
  • Hizmet Süresi 1,5 Yıldan 3 Yıla Kadar Sürmüş İşçi İçin: 6 Hafta (42 gün)
  • Hizmet Süresi 3 Yıldan Fazla Sürmüş İşçi İçin: 8 Hafta (56 gün)

Yukarıdaki sürelere uymadan belirsiz iş sözleşmesini fesheden taraf, karşı tarafa bu sürelere tekabül eden ücreti ihbar tazminatı olarak ödemek zorundadır.

İhbar Tazminatı Nasıl Hesaplanır?

İhbar tazminatı da aynı kıdem tazminatı gibi işçinin son brüt ücreti ve ilave yardımların toplanması sonucu çıkan giydirilmiş ücret üzerinden hesaplanır. Yani, işçiye aylık belirli miktarlarda sosyal yardımlar, prim veya ikramiyeler veriliyorsa bu ödemelerde hesaba katılır.

İhbar Tazminatı Nasıl Alınır?

İhbar tazminatı olarak bulunan miktar üzerinden hem gelir vergisi hem de damga vergisi kesilmektedir. Vergiler düşüldükten sonra kalan tutar ihbar tazminatı olarak ilgili kişiye ödenir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, kıdem tazminatında sadece damga vergisi kesilirken ihbar tazminatında hem damga vergisi hem de gelir vergisi kesilmesidir. Yapılan bu kesintiler sonunda geriye kalan miktar ihbar tazminatı olarak banka kanalıyla ilgilisine ödenir. İhbar tazminatının işveren tarafından ödenmemesi halinde işçi önce zorunlu arabuluculuk aşamasına, buradan da çözüm alınamazsa dava yoluna başvurarak ihbar tazminatını alabilir.

İhbar Tazminatında Zamanaşımı Süresi Ne Kadardır?

25/10/2017 tarihinde yürürlüğe giren İş Mahkemeleri Kanunu ile zamanaşımı sürelerinde değişiklik yapılmıştır. Buna göre 25/10/2017 tarihinden önce sona eren iş sözleşmelerinden doğan ihbar tazminatının tahsili için en son tarih 25/10/2022 tarihi iken, 25/10/2017 tarihinden sonra feshedilen iş sözleşmelerinden doğan kıdem tazminatının tahsili için zamanaşımı süresi 5 yıldır.

Bursa ihbar tazminatı avukatı hukuki destek ihtiyaçlarınız için Kurt Hukuk Bürosu olarak hizmetinizdeyiz!