Kıdem Tazminatı Nedir? Kıdem Tazminatının Şartları Nelerdir?

Kıdem Tazminatı Nedir?

Kıdem tazminatı, işçinin en önemli haklarının başında gelmektedir. Kıdem tazminatının hüküm ve şartları bugün hala yürürlükte olan 1475 sayılı mülga İş Kanunu’nun 14. Maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre kıdem tazminatını kısaca; belirsiz süreli iş sözleşmelerinde, iş sözleşmesinin işçi lehine haklı nedenle feshedilmesi halinde, işçiye çalıştığı her yıl için 30 günlük ücretinin ödenmesi şeklinde tanımlayabiliriz.

Kurt Hukuk Bursa kıdem tazminatı avukatı olarak; hukuki destek ihtiyacınız varsa bizlerle iletişime geçerek uzman Avukat kadromuzdan hukuki destek alabileceğinizi belirtmek isteriz.

Kıdem Tazminatına Hak Kazanma Şartları Nelerdir?

• İş Kanununa Göre İşçi Sayılmak: Kıdem tazminatı alabilmenin ilk koşulu doğal olarak işçi statüsünde olmaktır. Bu nedenle İş Kanununa göre işçi sayılmayan kişiler kıdem tazminatı almaya hak kazanamayacaklardır.
  • İş Sözleşmesi Belirsiz Süreli Olmalıdır: Kıdem tazminatı ancak belirsiz süreli iş sözleşmelerinden doğmaktadır. Dolayısı ile taraflar arasında yapılan belirli bir sürenin tamamlanması halinde kendiliğinden sonra erecek iş sözleşmelerinden kıdem tazminatı oluşmaz.
  • En Az Bir Yıl Çalışmış Olmak: Kıdem tazminatına hak kazanmak için işçinin en az bir yıl işverene ait işyerinde çalışması gerekmektedir. Bu nedenle bir yılın altında kalan çalışmalardan dolayı kıdem tazminatına hak kazanılamaz.
  • Haklı Fesih Şartı: Kıdem tazminatının gündeme gelebilmesi için mutlaka iş sözleşmesinin işçi tarafından haklı nedenle veya işveren tarafından haksız nedenle feshedilmesi gerekmektedir. Bu nedenlerin neler olduğu 4857 sayılı İş Kanunu’nun 24.maddesinde ayrıntıları ile sayılmıştır.

Kıdem Tazminatı Nasıl Hesaplanır?

Kıdem tazminatı giydirilmiş ücret üzerinden hesaplanır. Giydirilmiş ücret, brüt ücrete farklı nedenlerle yapılan ödemelerin eklenmesi ile oluşan ücrettir. Örneğin işçiye aylık belirli miktarlarda sosyal yardımlar, prim veya ikramiyeler veriliyorsa bu ödemelerde hesaba katılır. Kıdem tazminatı hesabı için işçinin çalıştığı yıl sayısı son aldığı giydirilmiş maaşı (brüt + diğer ödemeler) ile çarpılır. Eğer bir yıldan fazla olarak artan süreler varsa, işçi o süreler için de kıdem tazminatı alır. Bu durumda oran-orantı yapılarak artan sürelere tekabül eden tutar bulunur.

Kıdem Tazminatı Nasıl Alınır?

Kıdem tazminatından sadece binde 7,59 oranında damga vergisi kesintisi yapılır. Yapılan bu kesinti sonunda geriye kalan miktar kıdem tazminatı olarak banka kanalıyla işçiye ödenir. Kıdem tazminatının işveren tarafından ödenmemesi halinde işçi önce zorunlu arabuluculuk aşamasına, buradan da çözüm alınamazsa dava yoluna başvurarak kıdem tazminatını alabilir.

Kıdem Tazminatında Zamanaşımı Süresi Ne Kadardır?

25/10/2017 tarihinde yürürlüğe giren İş Mahkemeleri Kanunu ile zamanaşımı sürelerinde değişiklik yapılmıştır. Buna göre 25/10/2017 tarihinden önce sona eren iş sözleşmelerinden doğan kıdem tazminatının tahsili için en son tarih 25/10/2022 tarihi iken, 25/10/2017 tarihinden sonra feshedilen iş sözleşmelerinden doğan kıdem tazminatının tahsili için zamanaşımı süresi 5 yıldır.

Bursa kıdem tazminatı avukatı ile hukuki destek ihtiyaçlarınız için Kurt Hukuk Bürosu olarak hizmetinizdeyiz!