Kadın İşçi Evlenme Sebebiyle İşi Bırakması Durumunda Kıdem Tazminatı Alabilir mi?

İş Kanunu’nun 14. Maddesinde, kıdem tazminatına hak kazanma koşullarını belirtilmiştir. Kanun, evlilik nedeniyle iş sözleşmesini 1 yıl içerisinde feshetme imkânını yalnızca kadın eşe vermektedir. 14. Madde hükmüne göre “…kadının evlendiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde kendi arzusu ile iş akdini sona erdirmesi… hallerinde işçinin işe başladığı tarihten itibaren iş sözleşmesinin devamı süresince her geçen tam yıl için işverence işçiye 30 günlük ücreti tutarında kıdem tazminatı ödenir. Bir yıldan artan süreler için aynı oran üzerinden ödeme yapılır”. Kadın işçinin evlendiği tarihten itibaren 1 yıl içinde iş sözleşmesini feshetmesi ve kıdem tazminatını işverenden talep etmesi gerekmektedir. Aksi halde bu haktan yararlanamaz. Kadın işçinin bu haktan faydalanabilmesi için iş sözleşmesinin devam ediyor olması şarttır.

Bir yıllık sürenin başlangıç tarihi resmi nikahın yapıldığı tarihtir. Evlenme nedeniyle kadının işten ayrılması durumunda işveren işçisinin kıdem tazminatını ödemelidir. Ancak işveren tarafından ihbar tazminatının ödenmesi mümkün değildir.Evlilik nedeniyle iş sözleşmesini sona erdirmek isteyen kadın işçinin, işverene dilekçe ve ekinde evlenme cüzdan fotokopisini içerecek şekilde müracaat ederek, kıdem tazminatını talep etmesi gerekir. Kıdem tazminatının ödenmesi için iş sözleşmesinin son bulduğu tarihte, kıdem tazminatının ödenmesi şartlarından biri olan çalışılmış sürelerin toplamının 1 yılı geçmiş olması gerekir. Aksi halde kıdem tazminatı ödenmez. Örneğin; 01.01.2020 tarihinde işe giren, 01.07.2021 tarihinde evlenen kadın işçi 30.06.2022 tarihine kadar kıdem tazminatını alarak işten ayrılabilecektir.Kadın işçinin evlenme nedeniyle iş sözleşmesini feshetmesi, işçi ve işveren arasında bir takım anlaşmazlıklara sebep olacak ise, işçi hizmet akdini evlenme nedeniyle feshettiğini noter aracılığıyla işverene bildirmelidir.