Kötü Niyet Tazminatı Nedir? Kötü Niyetli Fesih Halleri Nelerdir?

İş Hukukunda Kötü Niyet Tazminatı Nedir?

Günlük hayatımızın büyük çoğunluğu işimizle alakalı çeşitli sıkıntıları çözmekle geçmektedir. İşçi-işveren ilişkisinde kanun koyucu işçinin haklarını koruma altına alan bir dizi düzenlemeler getirmiştir. Kötü niyet tazminatı da bu düzenlemelerden biridir. Kötü niyet tazminatı, belirsiz süreli olarak ve iş güvencesinden yararlanmaksızın çalışan işçinin iş sözleşmesinin işveren tarafından kötü niyetli olarak feshedilmesi halinde gündeme gelecek tazminat türüdür.

Kurt Hukuk Bursa kötü niyet tazminatı avukatı olarak; hukuki destek ihtiyacınız varsa bizlerle iletişime geçerek uzman Avukat kadromuzdan hukuki destek alabileceğinizi belirtmek isteriz.

Kötü Niyet Tazminatının Şartları Nelerdir?

Kötü niyet tazminatından bahsedebilmek için ilk olarak işçinin iş güvencesi altında çalışmaması gerekmektedir. Dolayısı ile iş güvencesi altında çalışan işçiler kötü niyet tazminatından yararlanamazlar. Kötü niyet tazminatının doğabilmesi için aranacak ikinci en önemli şart işçinin iş sözleşmesinin belirsiz süreli olmasıdır. Bu nedenle belirli süreli iş sözleşmesi ile çalışan işçiler açısından da kötü niyet tazminatı söz konusu olmayacaktır. Son olarak ise iş sözleşmesinin feshinin kötü niyetli olması aranacaktır.

Kötü Niyetli Fesih Halleri Nelerdir?

İşçinin, işverenden kötü niyet tazminatı talep edebilmesi için, fesih hakkının kötüye kullanıldığını ispat etmesi gerekir. Ancak hangi durumların kötü niyetli fesih sayılacağı kanunda maddeler halinde sayılmamıştır. Bu nedenle kötü niyetli fesih halleri yargı kararları ve Yargıtay içtihatları ile oluşmuştur. Örneğin, işverenin meşru olmayan bir talebini geri çeviren işçinin sözleşmesinin feshi, kanundan doğan bir hakkını kullanan işçinin bundan dolayı sözleşmesinin feshi, çok sayıda işçi çıkarılıp yerine başka işçilerin alınması, işçinin işvereni şikâyet etmesi veya işverene karşı dava açması nedeni ile sözleşmesinin feshi, evli kadının sırf hamileliği dolayısıyla rapor alması nedeniyle sözleşmesinin feshi hallerinde kötü niyet tazminatı istenebilir.

Kötü Niyet Tazminatının Miktarı Ne Kadardır?

Kötü niyet tazminatının ne kadar olacağı 4857 sayılı İş Kanununun 17. maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre, “iş güvencesi kapsamı dışında kalan işçilerin iş sözleşmesinin, fesih hakkının kötüye kullanılarak sona erdirilmesi halinde, bildirim süresinin üç katı tutarında kötü niyet tazminatı ödenir”. Bu düzenlemeye göre ödenecek kötü niyet tazminatı aşağıdaki gibidir:

• Hizmet Süresi 6 Aydan Az Sürmüş İşçi: 6 Haftalık ücreti tutarında Kötü Niyet Tazminatı Alır.
  • Hizmet Süresi 6 Aydan 1,5 Yıla Kadar Sürmüş İşçi: 12 Haftalık ücreti tutarında Kötü Niyet Tazminatı Alır.
  • Hizmet Süresi 1,5 Yıldan 3 Yıla Kadar Sürmüş İşçi: 18 Haftalık ücreti tutarında Kötü Niyet Tazminatı Alır.
  • Hizmet Süresi 3 Yıldan Fazla Sürmüş İşçi: 24 Haftalık ücreti tutarında Kötü Niyet Tazminatı Almaktadır.

Şayet işveren fesih bildirim şartına da uymamışsa, işçi ayrıca ihbar tazminatını da hak kazanır. Bu kapsamda, kötü niyet tazminatı ihbar tazminatından tamamen bağımsız bir tazminat olup, ihbar tazminatının ödenmiş olması kötü niyet tazminatı ödenmemesini gerektirmez.

Kötü niyet tazminatı hesabında temel ücret değil, ücrete ek olarak işçiye sağlanmış para ve para ile ölçülmesi mümkün olan menfaatler göz önünde tutulur. Kötü niyet tazminatında zaman aşımı süresi beş yıldır.

Bursa kötüniyet tazminatı avukatı ile hukuki destek ihtiyaçlarınız için Kurt Hukuk Bürosu olarak hizmetinizdeyiz!