Kısa Çalışma Ödeneği Nedir?

Kısa çalışma ödeneği işsizlik Sigortası Kanunu’nun Ek 2. Maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre; Yasada belirlenen şartların oluşması halinde sigortalıların çalışamadıkları dönem için işsizlik sigortası fonundan gelir sağlayan bir uygulamadır. Şartlar aşağıdaki şekilde sıralanabilir;

– Genel ekonomik, sektörel veya bölgesel kriz ile zorlayıcı sebebin oluşması,

-İşyerindeki;
* Haftalık çalışma sürelerinin geçici olarak önemli ölçüde azaltılması.
* Faaliyetin geçici olarak kısmen durması.
* Faaliyetin geçici olarak tamamen durması halinin oluşması.

– Süre en fazla 3 aydır. Cumhurbaşkanlığı kararı ile 6 aya kadar uzatılabilir.

– Kurumun işveren tarafından yapılan başvuruya ilişkin “uygunluk tespiti” yapması gerekmektedir.

– Ayrıca ilgili çalışanın kısa çalışmanın başladığı tarihten önceki son 601 gün içinde kesintisiz çalışmış olması (60 günlük sigorta kaydının olması) ve son üç yıl içinde adına en az 450 gün işsizlik sigortası primi bildirilmiş olması gerekmektedir.Şu anda ülkenin içinde bulunduğu durum açısından değerlendirme yapacak olursak Korona virüs (covid-19) Çin’de ortaya çıkmasının ardından tüm kıtalara yayılmıştır ve binlerce can kaybının yaşandığı Korona virüs nedeniyle Dünya Sağlık Örgütü salgını Pandemi olarak ilan etmiştir.Pandemiler veya pandemik hastalıklar, bir kıta, hatta tüm dünya yüzeyi gibi çok geniş bir alanda yayılan ve etkisini gösteren salgın hastalıklara (epidemi) verilen genel addır. Bu sebeplerle Korona virüs salgın hastalık kapsamına girmekte olup zorlayıcı sebep olarak karşımıza çıkmaktadır.Günlük kısa çalışma ödeneği; sigortalının son 12 aylık prime esas kazançları dikkate alınarak hesaplanan günlük ortalama brüt kazancının % 60’ıdır. Ödeneğe kanun gereği bir tavan getirilmiştir. Yukarıdaki paragrafa göre hesaplanan kısa çalışma ödeneği miktarı, aylık asgari ücretin brüt tutarının % 150’sini geçemez.

Ödemelerden sadece damga vergisi kesilmektedir.