Uzaktan Çalışma Nedir?

Uzaktan çalışma, çalışanların işyerine gelmeden işlerine devam etmeleri anlamına gelmektedir. Uzaktan çalışma yapılabilmesi için işin niteliği gereği uzaktan yapılabilir olması gerekmektedir. Uzaktan çalışma, çoğu zaman teknolojik iletişim araçları(bilgisayar, telefon) ile evden takip edilerek yapılır. Uzaktan çalışmak isteyenler, normal çalışma dönemindeki sahip oldukları haklara sahiptirler ve işverenin sorumluluğu altındadır.

4857 Sayılı İş Kanunu’nun 14. maddesi “Çağrı üzerine çalışma ve uzaktan çalışma” başlığını taşımaktadır. Buna göre:“Uzaktan çalışma; işçinin, işveren tarafından oluşturulan iş organizasyonu içerisinde iş görme edimini evinde ya da teknolojik iletişim araçları ile işyeri dışında bir yerde ifa etmesi esasına dayalı ve yazılı olarak kurulan iş ilişkisidir.

Dördüncü fıkraya göre yapılacak iş sözleşmesinde; işin tanımı, yapılma şekli, işin süresi ve yeri, ücret ve ücretin ödenmesine ilişkin hususlar, işveren tarafından sağlanan ekipman ve bunların korunmasına ilişkin yükümlülükler, işverenin işçiyle iletişim kurması ile genel ve özel çalışma şartlarına ilişkin hükümler yer alır.”İşçi, uzaktan çalıştığı dönemde yükümlülüklerini yerine getirmektedir. İşveren de uzaktan çalışma ilişkisiyle iş yaptırdığı işçinin yaptığı işin özelliklerini göz önünde bulundurarak iş sağlığı ve güvenliği önlemleri hususunda çalışanı bilgilendirmeli, işin gereği olan eğitimleri vermeli, sağlık önlemlerini almalı ve iş güvenliği tedbirlerini temin etmelidir.

Uzaktan çalışma uygulamasının genel çerçevesi kanunlarda sayılmıştır. İşçi ve işveren açısından işyerinde çalışma yapılması ile işyerinden uzakta çalışma yapılması arasında işçi ve işverenin hak ve sorumlulukları açısından bir farklılık bulunmamaktadır.