SGK 29 Kodu Nasıl Değiştirilir?

SGK’ya bildirilmiş olan işten çıkış kodunun gerçeğe aykırı olduğunu düşünen işçi işverenden düzeltilmesini talep edebilmektedir. Bir sigortalı işten ayrıldığı zaman işten ayrılış bildirgesinin işten çıkış tarihinden itibaren 10 gün içerisinde SGK’ya verilmesi zorunludur. SGK’ya verilen işten ayrılış bildirgesinde hatalı veya gerçeğe aykırı işten çıkış kodunun yazılmış olması halinde, işten çıkış tarihi üzerinden 10 gün geçmemişse, e-bildirge sistemi üzerinden işveren rahatça düzeltme yapabilmekte, verdiği bildirgeyi iptal edip yeni bir bildirge verebilmektedir.  İşçi işten ayrıldıktan sonra 11. Gün ve sonrası olduysa, artık işveren kafasına göre çıkış kodu değiştiremez. Yapılması gereken ise;

İşveren, bir dilekçeyle SGK ‘ya müracaat etmeli ve dilekçeye ilgili belgeleri de eklemelidir. Bu belgeler kanıtlayıcı nitelikte belgeler olmalıdır. (Başvuru işsizlik maaşı amacıyla ise, işçi tarafından İŞKUR’a da yapılabilir. Ama İŞKUR çoğu zaman, mahkeme kararı hariç zorluk çıkarmaktadır).

10 günden sonra, ortada belge/evrak olmaksızın işverenin yapacağı çıkış nedeni değişiklik talebi SGK tarafından kabul edilmeyecektir.

Gördüğünüz gibi, buradaki kritik süre 10 gündür. İşçinin işten ayrılmasının ardından 10 gün geçmemişse, hiçbir sorun olmayacaktır ve işveren işten ayrılış kodunu dilediği gibi değiştirebilir.

Ama 10 günlük süre aşılmışsa, çıkış kodunun değiştirilmesi için artık SGK’ya işveren tarafından dilekçe verilmesi ve bu dilekçe ekinde de durumu kanıtlayıcı belgelerin yer alması gerekir. İşten ayrıldıktan 10 günlük süre geçtikten sonra ise artık işverenin düzeltme yapması mümkün olmayıp, işyerinin bağlı olduğu Sosyal Güvenlik Merkezine başvurması gerekmektedir.

İşçi İşten Çıkış Kodunun Düzeltilmesi İçin Kendisi SGK’ya Başvurabilir mi ?

SGK’ya bildirilmiş olan işten çıkış kodunun gerçeğe aykırı veya hatalı olduğunu düşünen işçi, kendisi değişiklik için SGK’ya başvursa bile, SGK işçinin değişiklik talebini kabul etmemektedir. Çünkü konuya ilişkin olarak 2013/11 sayılı SGK Genelgesinde; “sigortalıların işten ayrılış nedenine yönelik talepleri işverenle birlikte müracaat etmişse değiştirilecek, bunun dışında sigortalı taleplerinde işten ayrılış nedeni ile ilgili herhangi bir değişiklik yapılmayacaktır” açıklamasına yer verilmiştir. Dolayısıyla işçinin tek başına başvurusu bir şey ifade etmemektedir. İşverenle birlikte başvurulması gerekmektedir.

Tüm bu süreçlerin sonunda işten çıkış kodunun hala gerçeğe aykırı olduğunu düşünen işçi iş mahkemesinde dava açmak zorundadır.